When Heaven Kisses Earth

2009
CIGE – China International Gallery Exposition, Beijing, China
Galerie Krinzinger, Vienna, Austria

CIGE 2009, Beijing, China
Galerie Krinzinger, Vienna, Austria

When Heaven Kisses Earth Part I

CIGE 2009 – China International Gallery Exposition, Beijing, China

In her performance, presented at the CIGE INTERNATIONAL SOLO SHOW PROJECT, Zenita Komad creates a space designed according to the wisdom of the Book of Changes (I ging). The exhibition space comprises 64 square meters, which correspond in number with the 64 oracular statements in the Book of Changes). With this accordance in mind, Zenita Komad reduces them to essential three key elements. CH'IEN / THE CREATIVE / HEAVEN is positioned on the ceiling, K'UN / THE RECEPTIVE / EARTH is positioned on the floor, while T'AI / PEACE is placed on all of the walls. The first empty space is to be filled by a processual performance. (The walls measure 280cm high, and the floor 800x800cm. Each square meter is divided into 3 squares: 35x33,3, (sum of digits: 8 八) sum of digits: 3 三  symbolizes the triad heaven/earth/human, 64x3 192 x 3 = ( sum of digits 576 : 9 sum of digits; 9 九 symbolizes  dragon… sum of squares: walls 576 + heaven 64 + earth 64 = 704 sum of digits: 2 sum of digits: 2 二symbolizing Yin und Yang (zenita komad, roomconstruction).

Mrs. Yin and Mr. Yang draw the symbols in a meditation, which continues for the duration of the exhibition. They commence from outset of the exhibition, and conclude with the final brushstroke. The environment contains a sculpture depicting childbirth and symbolizes the future.

In recent years Zenita Komad has created a parallel universe entitled Zenita City, which has evolved into Zenita Galaxy and further into Zenita Universe: a cosmos comprising her works, but also a growing network of inhabitants, recipients, transmitters and collaborators. “And yet, while Komad, with her pictures of letters, approaches the abstraction of Concept Art, which excludes the corporeal and material, most of the image carriers are a materialization of the pictorial and sculptural métier” (Peter Gorsen in: Zenita Komad, OPUS IV)

When Heaven Kisses Earth Part II

Galerie Krinzinger, Vienna, Austria

Zenita Komad zeigt in der Galerie Krinzinger eine Weiterentwicklung ihres in China entstandenen Projekts »When Heaven Kisses Earth«. In Anlehnung an die 64 Weissagungen im »Buch der Wandlungen« (»I Ging«) entwickelte Komad einen Raum, der aus drei Schlüsselelementen besteht: Chien (das Schöpferische / der Himmel ), Kun (das Empfangende / die Erde – auf dem Boden), und Tai (Frieden – auf den Wänden). [»The walls measure 280 cm high, and the floor 800x800cm. Each square meter is divided into 3 squares: 35×33,3, (sum of digits: 8 八) sum of digits: 3 三 symbolizes the triad heaven/earth/human, 64×3 192×3 = ( sum of digits 576 : 9 sum of digits; 9 九 symbolizes dragon… sum of squares: walls 576 + heaven 64 + earth 64 = 704 sum of digits: 2 sum of digits: 2 二 symbolizing Yin und Yang« (Zenita Komad, Roomconstruction)]. »Mrs. Yin« und »Mr. Yang« zeichneten in einer prozessualen Performance während der gesamten Ausstellungszeit in Peking die Symbole für Tai an die Wände. Zentrales Objekt der Installation ist eine die Geburt darstellende und Zukunft symbolisierende Skulptur. In der Galerie Krinzinger ergibt Komads Raumkalkulation die Zahl 5 – als Quersumme des bespielten Raums steht sie für die vollkommene Zahl des Mikrokosmos Mensch. Und Menschen sind auch die Protagonisten der 64-minütigen Performance während der Eröffnung der Ausstellung: In Intervallen werden die Akteure nach einer Partitur atmen. Im Rhythmus werden die Protagonisten die Wandzeichnung vollenden. Während es meditativ zu einer inneren Einkehr kommt, wird gleichzeitig ein neues Werk von Zenita Komad zum Leben erweckt. Die Performance ist die von Komad komponierte Ouverture, diese verweist auf die neue Oper von Zenita Komad und Bernhard Lang. In den letzten Jahren hat Zenita Komad ein Parallaluniversum geschaffen: Zenita City, das bald zu Zenita Galaxy und in weiterer Folge zu Zenita Universe wurde - ein Kosmos der ihre Werke beinhaltet, aber ebenso ein stetig wachsendes Netzwerk aus Bewohnern, Rezipienten, Transmittern und Kollaborateuren. »Obwohl Komad einerseits sich mit ihren reinen Schriftbildern der alles Körperliche und Materielle ausschließenden Abstraktion der Konzeptkunst annähert, sind andererseits die meisten Bildträger Materialisierungen des malerischen und skulpturellen Metiers.«

Peter Gorsen in: Zenita Komad, Opus IV. Selected works